Jakten på det Gröna Guldet.

2009-06-28

Juni 2009Posted by Makkes 2009-06-29 02:13:54

Alldeles för varmt
Alldeles för soligt
Alldeles för lite vind

Jag i Micke for iväg på en sväng...

...å kom 4-5 timmar senare hem igen.

• Comments(3)//fiske.makkes.se/#post143

Vuxen?

Juni 2009Posted by Makkes 2009-06-22 20:06:48

Dabbe ringde å frågade om jag ville me ut på fiske ikväll i hans båt.

Tackade nej och förklarade att jag skulle börja jobba natt å behövde sova ett par timmar innan.

Kanske ett tecken på att man börjar bli vuxen.....

......................................................................................................hoppas inte det.

• Comments(5)//fiske.makkes.se/#post142

2009-06-21

Juni 2009Posted by Makkes 2009-06-22 01:40:04

Sol
Sydlig vind
Bra siktdjup
ca 14c i vattnet
15c i luften

Jag å Micke i min båt, Robert tyckte vi va riktiga loosers så han slog följe med Dabbe å Markus i Dabbes båt.

Va nå alldeles otroligt tröjt idag, såg en del följare å missade hugg.

Hände som inte så mycke idag...

Mickes rulle gav upp (nu får du lite mer jobb Jonas).

Jag tog en gädda... å en till.

Sen tog Micke nå gäddor också.

Sen for vi hem.

Kollar ni Roberts blogg så fins de säkert nå bilder där.

Om exakt 2 veckor åker jag te fjälls å fiskar sånt här:

Slangen kommer å me upp en sväng, han såg rätt nöjd ut förra sommarn när han va dit:

Å lite sånt här blir de å:

Sitta på min sjö å dra feta borrar å stora harrar, samtidigt som man kollar på en vacker solnedgång:Å nästa morgon så vaknar man av att en......sitter utanför stugan å "klonkar" högt.

Å nå popper-gäddor ska väl hinnas me å.

• Comments(1)//fiske.makkes.se/#post141

2009-06-20

Juni 2009Posted by Makkes 2009-06-21 14:34:11

Sydlig vind
10-15c i luften
Kring 12-13c i vattnet
Soligt me lite moln

När klockan va:
...så låg jag fortfarande å tänkte på morgondagens monsterpikes som skulle ge upp och kasta sig upp i båten så fort Robert kom i närheten av dom.

Men riktigt så vart de inte, vart en fasligt massa åkande igår (ca 2mil i båten), testade av ett flertal olika hotspots, men ingen stans va dom särskillt aktiva.

(Foto: Robert Fjällborg http://www.fjallfoto.se)

Nåja... vart iaf ett par st gäddor, tror de va 6 eller 7st i båten, största stod jag för.. 6kg plus.(Foto: Robert Fjällborg http://www.fjallfoto.se)

Nu ska jag se om de fins nå frukost hemma å sen ladda för nästa tur, denna gång me Micke.

• Comments(0)//fiske.makkes.se/#post140

2009-06-17

Juni 2009Posted by Makkes 2009-06-18 00:14:29

Nordlig vind
11.5 - 13c i vattnet
Bra siktdjup här
Moln å sol

Enligt uppgjorda planer så åkte jag ut till Tavelsjö och hämtade upp Mats (otroligt fint ställe dom har där) å sen ned till båten som vi snabbt packade och åkte ut.

Kan säga att de va ruskigt skönt å för en gångs skull slippa lägga en massa tid på förlyttningar... dom had en 25hk motor på sin båt, lite skillnad mot min 2.5hk. (ingen som har en snabbare båt å donera till mig?)

Första stoppet va kring Lövön, kastade ut bullen på 13m djup å började saaaaakta veva in den, ett par kast senare så nöp en snipa fast i gummit å följde med upp.
Mats hade ett par hugg på sin bulle men ingen som vill me upp och se sig omkring.

Ett par förflyttningar senare så hittade vi ett nytt ställe, ett rätt stort grund som gick upp till kanske 50cm djup, med fina tvära branter utanför.
Här fick vi 2-3st.

Va som trögt idag...

Ett par timmar senare och ett par snipor till så gav vi oss.

Fick bli en kortare tur idag, skönt de å, slipper man den värsta ryggvärken.

Va kul och göra ett pass i mitt barndoms vatten, här har man härjat mycke i vassarna.
En mycket fin sjö, med grund å branter, från ett par meters djup ne till 20-30m i stup. Här ska man nog lägga nå ismetespass till vintern, på Tarmgrundet...

Nu blire nå sömn, får se om jag tar mig ut nå imorrn, kanske ett pass med mete efter borrar... hmmm... men slutar väl med att man står där me flötet invid stranden å man dänger iväg bullar istället.

• Comments(1)//fiske.makkes.se/#post139

2009-06-16

Juni 2009Posted by Makkes 2009-06-17 01:18:37

Moln
Nordöstlig byig vind
10-13c i luften
Ett par regndroppar

Jag å Micke, ny ramp, ne me båten, sakta framåt, mycket bra siktdjup idag, trögt.

Efter att ha dängt bullarna ett tag på lite djupare vatten å inte inte ens känt ett nafs så gav vi oss in på lite grundare, här va dom... men inge stora tyvärr.

Gjorde en 3-4 ankringar här, tog snabbt 4st... å lite senare 2st... stog nu 6-0 till mig.
Micke hotade nu med att hoppa i vattnet om jag inte lät han ta en gädda också, tänkte man kan va snäll iaf nån gång i livet, la mig i båten å halvsov medan jag lät han ta ett par snipor men sen räckte det, skickade ut bullen och där stog de en fin grön sak som sög i sig gummit, 7.5kg.

Dagen slutade med Micke 4st å jag 7st, va inte många turer sen han fick bra många fler än mig.

Nu ska jag ta å mecka nå nya tackel för morgondagens fiske som blir tillsammans med Mats från VF-Bloggen, vi ska ut på Tavelsjön.

Kommer en rapport sent imorrn om de.

• Comments(5)//fiske.makkes.se/#post138

2009-06-15

Juni 2009Posted by Makkes 2009-06-16 13:27:30

10-14c i luften
Svag nordlig fläkt
Reeeeeeeegn
Högt vattenstånd

Jag sitter å halvsover i datorstolen när Rödingen ringer å säger att jag ska dra på mig kläderna för vi ska ut å fiska nu.
Bara å lyda å göra som han säger, packar grejerna i den gröna räcern å far sen å hämtar båten.
Väl framme vid rampen så ser vi att dom har stängt av den, en kedja som är låst sitter där nu, träffar en trevlig man från Länsstyrelsen där på plats, han berättar att dom som har stugorna där har gnällt häcken av sig som nå småbarn om att folk har använt "deras" ramp (obs. fins inge skylltar där som säger att det är en privat ramp eller så).
Så Länsstyrelsen har stängt rampen nu så bara dom som har stugor där å ute på öarna kan nyttja den... många fula ord for genom skallen då.

Ännu en ramp förstörd, först var det 4 Sässonger på Ön som stängde rampen där fast dom hade LOVAT mig att den skulle förbli öppen, dom nästintill idiotförklarade mig när jag förra sommarn frågade om den skulle va öppen sen dom had flyttat dit.
Å nu den här rampen... suck........................ nu börjar jag bli lite lätt förbannad.

Jaja... tur man har en lätt båt, vi fick i den till slut, men va allt annat än smidigt å sjösätta den där.

Tuffade ned till vårt tänkta ställe å började dänga våra bullar, hände absolut inget här... förutom att Rödingen kastade bort en helt ny bulle me nya krokar å tackel.

Efter 3-4 ankringar till så bestämde vi oss för att flytta in på lite grundare vatten å jerka istället, väl där så fick upp 3st i båten å en 4-6st tappade, försiktiga hugg idag.Det här är bara regn, inte moln eller dimma som ligger nära vattnet.

Å nu började regnet verkligen ösa ne, nog värsta regne jag har vare ute i på rätt länge. Här hjälpte inte regnkläderna mycke, kröp in runt ansiktet å rann ned. Blöt långt upp efter armarna, runt midjan. Enda jag va torr när vi slutade va nog nedre delen av benen.

Nu blire frukost å sen iväg å mata 2 katter...

• Comments(2)//fiske.makkes.se/#post137

2009-06-13

Juni 2009Posted by Makkes 2009-06-14 13:50:00

Skeppsvik
15-18c i luften
Duggregn
Svag nordöstlig vind

Jag å Slangen åkte ut en kort sväng för å se om man kunde få nå borrar ute vid Skeppsvik.

Vi gick ned vid andra bron å började kasta... måååånga kast senare så får jag ett äkta dubbelhugg:

Gick över vägen till andra sidan å hedde på en mini Salmo å kastade iväg, skrämde iväg en del fisk där, gissar att det stog ett gäng braxar eller id där. Kände flera gånger att jag krokade i fiskar.
Bytte till ett litet ytbete, ett par kast senare så får jag första "popper-gäddan" för i år, riktigt kul även om de va en fisk värdig Slangen.

När vi stog vid bilen och va på väg å ge oss så kom det en trevlig tant som vi pratade lite med, hon berättade att vi hade stått på helt fel ställe för borrefisket, "...ni ska ju stå där bort..." sa hon å pekade.
Vi körde iväg till det "rätta stället" å testade lite där, jag fick en borre på kanske 1hg å Slangen fick sin slang.

Jaja... fick ju testa spöt iaf idag, käns bra... funkar å kasta lite tyngre beten än 25g också.
Rullen käns helt ok än så länge, ska bli intressant å få drilla första lite större gäddan på det, siktar på att ta en 15kg+ på det i veckan nu.

Nu ska jag se om de fins nå frukost, börja bli lite hungrig.
Ska sen städa ur min "mört-tunna", har ett par kvar som lever men är less på att inte kunna bada nu.

• Comments(7)//fiske.makkes.se/#post136

Nya grejer...

Juni 2009Posted by Makkes 2009-06-12 22:19:07

...vart det idag.

Ett BFT Walker 7-25 gram haspel spö och en Shimano Sonora 2500FB med 0.18 sufix lina på.

Första spöt me foamhandtag jag har på över 20år, får se hur det går.

695kr för rullen med linan, bara rullen kostar 995kr, fick spöt för 1100kr kostar annars 1399kr.

Ska man väl kunna få nå borrar på, å kanske nån harr å öring.

• Comments(3)//fiske.makkes.se/#post135

2009-06-10

Juni 2009Posted by Makkes 2009-06-11 01:39:55

Moln
Regn
10-13c i luften
12.1c i vattnet
Bra sikt

He va som nalta segt idag... som igår.

Va jag, Micke, Magnus å deras jobbarpolare Lars som va ut idag. Jag å Micke i min båt, å Magnus å Lars i Lars båt.

Då han har en något snabbare båt än mig (30hk mot 2.5hk) så började dom tjuvfiska, vilket också gav resultat. Men egentligen borde inte den räknas då jag å Micke ännu inte hade kommit fram.

8.04kg vägde den, längd vet jag inte.

När vi började fundera på att ge oss för kvällen så kom dabbe å Markus ut i dabbes båt, hoppas det gick bättre för er än för oss.

Jag fick 3st (eller om de va 4st), Micke landade 4-5st.

Nu blir det å sova ett par timmar, imorrn ska jag iväg å fixa till min trasiga trailer.

Skatteåterbäringen på kontot nu... å ett splirrans nytt Hamer spö står på Blixt å frestar mig....