Jakten på det Gröna Guldet.

2009-05-31

Maj 2009Posted by Makkes 2009-05-31 23:29:48

Fågelön
20c i luften
Kring 14c i vattnet
7-8m/s sydvästlig

Micke å Robert tjuvstartade idag, dom for ut redan vid 11, jag hade fått stränga order att närvara vid en konf.avslutning så jag kunde inte ansluta förns vid 17tiden.

Efter flera sms från dom om fler å fler, större å större gäddor som kom upp så vart jag hyffsat stressad å ville komma iväg så fort som det bara gick.
Men va som tvungen å stanna på både midda å fika... go mat va ne iaf.

16.00 så kom jag iväg från Vännäs, å för att det skulle gå riktigt snabbt så ringde jag polisen och förklarade som det va, att jag hade bråttom å skulle ut å fiska gädda. Dom kom direkt med flera bilar å eskorterade mig hela vägen hem.

Väl nere vid rampen så stog Micke å Robert redan där å väntade på mig, i med Roberts tvålkopp å ut.
Ujuj va de blåste idag... stoooora vågor va ne, nästan så jag vart lite nervös ibland.Dubbelhugg, 30sek senare så fick Micke en gädda också, sååå nära ett trippelhugg.

Efter ett tags kastande så slet vi upp ankaret å åkte iväg över ön å la oss i lä, å tog fram jerkgrejerna, va som nalta trögt här å... men efter ett tag så hittade vi ett par djupgropar... där va dom. Vi fick väl upp kring 7-8st där.

När vinden hade lagt sig lite så åkte vi ut igen på djupet, 6-7m.
Fram med bullarna å börja kasta... å kasta... å kaaaaasta.
Gick verkligen inge bra för mig... fick flera bottennapp medans Robert å Micke plockade gäddor.
Jag fick en iaf efter ett tag, 2-3kg kanske.

Vart en kort tur idag för mig... men va skönt å komma ut, å jag fick ju iaf 5st.

• Comments(0)//fiske.makkes.se/#post128

2009-05-28

Maj 2009Posted by Makkes 2009-05-28 23:38:30

En massa sol å blåst
12 - 14c i vattnet

Jag, Magnus å Slangen va dagens gäng.

Magnus valde idag stället, hans fel att de gick som de gjorde.Vem behöver en "draglossare" om man har ett ankare.

Int så mycke å skriva idag direkt, vart ett kort em/kvällspass, ca 4timmars fiske.

Fick maaaassor av bottennapp, låg brutalt mycke stockar där.

Hoppas jag tar mig ut på lörda... då vet jag vars jag ska fara. Saknas bara en bil, nån som har en å donera?

Magnus fick 3st, Slangen 1st... å jag... tjaa... jag har tage 10-15st över 6kg i år redan.Min tyngsta fångst idag som jag med Rödingens hjälp landade, sen hade jag ett gäng som va så tunga så jag aldrig ens fick upp dom.

• Comments(3)//fiske.makkes.se/#post127

2009-05-26

Maj 2009Posted by Makkes 2009-05-26 22:13:53

Borre-pölen
ca 15c + i luften
Lite duggregn
Fiske från land

Emil utvadad så långt stövlarna tillät.

Jag, Emil å Daniel åkte iväg för nån timmes fiske å sen för att laga mina åror.
Vi fiskade på riktigt grunt vatten, från kanske nån meter till 10cm djupt bara.
3-4st följare som tryckte upp fina svallvågor.

Och fick upp en som vägde 3.79kg, tog på 20-30cm djup, tog på en invevad liten Buster skitmört.
Sen vart de inge mer, vi såg 6st döda gäddor som låg vid/på stranden, alltid lika kul å se att folk fiskar å sen bara slänger fisken.Jag såg en grov gren en bit ut som de satt 3st drag i, en rappala å 2st atom, Daniel drog av sig byxorna å vadade ut å hämtade den.

Vi hittade 5-6st drag där också, 3st wobler, 2st skeddrag å 1st spinnare... om jag mins rätt.

Efter de så åkte vi vidare ut till klubben i Sävar å fick hjälp med att laga årorna,
vart kanon, Bigge-Burgare som fixade dom åt mig.

• Comments(1)//fiske.makkes.se/#post126

2009-05-22

Maj 2009Posted by Makkes 2009-05-22 20:50:13

Ostnäs
Dimma
Kallt
10-14c i vattnet

Jag å Slangen åkte ut till Ostnäs för ett pass gädda (vad annars). När han hämtade mig så sprang jag in å bytte till svalare kläder då solen stekte lite väl när jag kom ut.

Va väldigt lite vatten idag där ute, både båt å motor fick smaka på sten. Såg ett gäng stenar som jag inte sett förut, å där har vi tidigare kört me motor fram å tebaks.

När vi kom ut till Ostnäs så möttes vi av detta:Brutalt me dimma, sällan jag sett nå sånt här.

Helt klart, varmt å soligt i stan, och så här vid kusten.
Länge sen jag frös som idag, man va inte direkt beredd på dimma å kyla.

En liten bit bakom Slangen så är det en ö som här inte syns alls.

Ibland va de nästan så man inte såg när dragen träffade vattnet.

Vi fiskade på ett par timmar sen packade vi frusna ihop våra grejer och for hem, Slangen gjorde ett kast med en minnow spoon för att sträcka ut linan på haspelspöt innan vi sku fara hem, då högg denna:

Här hade dimman lättat något, om ni kollar på högra sidan på bilden så kan man skymta träden på en ö där.

Tur jag hade gps´n med mig, annars hade de blive lite problem å hitta. Va kanske kring 50m sikt, ibland lite mer.

7e dagen på raken me fiske nu, nu ska jag nog vila ett par dar... om inte någon sku ringa imorrn å säga att dom vill ut å fiska... då kommer jag.

• Comments(1)//fiske.makkes.se/#post125

2009-05-21

Maj 2009Posted by Makkes 2009-05-21 19:44:54

Moln + lite sol på em
Kanske 10c i luften, varmare i vattnet

Jag, Micke å Robert gav oss iväg till ett ställe som vår superhemlige uppgiftslämnare (låt oss kalla han MrJ) hade berättat hade levererat 2st gäddor mellan 8 å 9kg för ett par dar sedan.
Men... de va nog inte helt sant, övertygad om att MrJ med någon diabolisk plan försökte lura iväg oss på nå skitfiske... men varför?

Nåja... gav ju iaf lite fisk.
Robert - 2st
Micke - 3st + en krokad brax.
Jag - 6st

Nu ska jag packa om å planera lite för morgondagens tur me Micke å Slangen... bara Slangen kan komme hem från sin 40års-midda å koncentrera sig på viktigare saker som fiske istället.

• Comments(0)//fiske.makkes.se/#post124

2009-05-19/20

Maj 2009Posted by Makkes 2009-05-20 22:41:21

En massa sol som vanligt
Svag vind bägge dagarna
8-10c i vattnet

2 dagars fiske i sjön hemma hos mor med lillebror va tanken.

Vart 1 och en halv dags fiske, andra dagen gav vi oss lite tidigare då åskmolnen kom lite väl nära.Knäckt åra, bror slutförde de jobb som Micke påbörjade sist jag va ut me han.

Rätt lätt å summera denna tur... lika kasst som vanligt, att de aldrig ska lossna.

Tisdan fick jag 8-9st och bror 2st, onsda jag 0st å bror 1st.Brors första "Zalt-gädda".

Största på 3.34kg.

Hittade min gamla "fiske-väska" hemma hos mor i en låda, man hade som liiiite mindre grejer med sig förr.

Nu ska de bli te å krama kudden å drömma slemmiga drömmar om de gröna fiskarna som hånar oss så elakt.

Klockan ställd på 05.30, 07.00 så kommer Robert å hämtar mig för morgondagens tur.
Vi har fått ett tips på ett ställe som har gett ett par st kring 8-9kg för nån dag sen... hoooooooppas.

Gonatt...

• Comments(0)//fiske.makkes.se/#post123

2009-05-16/17

Maj 2009Posted by Makkes 2009-05-18 15:34:45

Soooligt å sen lite mer sol
Lite vind på lördan å sen inge alls på sönda
Då mitt ekold är paj så har jag ingen aning vad de va för vattentemp

Med Kickis Jetta fullpackade med till största delen fiskegrejer åkte vi ut till Elin å Göta för 2 dagars superfiske.
Väl framma så var vi snabba att packa ur bilen å sedan småsprang vi ned till sjön, Daniel å Emil va först ut i sin båt. Snabbt så hade dom fått upp en fin gädda på 2.5kg och tappat en fin borre på minst 1kg.Vår lånebåt, fungerade bra men vi fick ösa en del.

Det här var den sjö jag vid valborg satt och spanade ut över och drömde om feeeta gäddtjejer så jag till slut började känna gäddslemmet rinna ur örona mina, detta medans de övriga i sällskapet njöt av Elins våfflor och surrade.Moa med lördagens middag.

Jag, Kicki å Moa tog andra båten å rodde ut till ett grundområde.
Snabbt högg det en riktigt tokförbannad gädda som stack iväg, uppe i båten så visade vågen på 2.5kg. Ett tag senare så small det igen, denna gång så stannade vågen på 6.00kg.
Detta verkade lovande.

Elin ringde och sa att lunchen va färdig, snabbt in till land och käkade sen ne till båtarna igen.
Denna gång så stannade Kicki å Moa på land, jag, Emil å Daniel åkte ut för att fortsätta vårt superfiske.
Snabbt visade det sig hur helgen skulle fortsätta... snipor, snipor å sen snipor igen.Storebror till räddning när Emil efter ett felkast satt sin reflexspinnare i en björk.

Dom högg på allt från små spinnare till jerks nästan lika stora som dom själva.

Vi nötte på resten av kvällen och gav upp för dagen vid 22tiden.
Väl uppe vid huset så hade Elin värmt på middan åt oss.
Lite surrande å sen isäng, väckarklockan ringde 6timmar senare och vid 06.00 så stog Elin med frukosten serverad.
Med en portion gröt i magen å nån macka så vandrade vi ne till sjön å rodde så sakta ut mot samma grundområde som dagen innan gav min på 6kg.
Och då jag igår kom på den bra iden (efter att jag fått min på 6kg) att den som hade största gäddan skulle slippa ro så hamnade Daniel för andra dagen bakom årorna.
Vi kastade på vartefter vi rodde över sjön, efter ett tag så passerade vi en tel.ledning där Daniels atom hängde å dinglade efter ett felkast dagen innan.
När vi tog fram fikapåsen som Elin hade packat åt oss så såg vi att förutom ett gäng gomackor så hade hon också stoppat ned en stor toblerone, så här sku man ha de varje gång man är ute å fiskar.Min räddning för dagen.

Nu hade jag arbetat upp ett sådan övertryck i gäddcentrat i hjärnan att jag va allvarligt oroad för en hjärnblödning.Emil med en av helgens alla monsterpikes.

Men bara smågäddor, å ett par borrar.
Efter ett tag så började hjärnan snurra på... vad hade man gjort för ont för att drabbas av detta... var vi inte värda ett bra fiske? Kunde väl inte vara vi som är värdelösa fiskare.
Nåja... bara att nöta på, inte så mycke annat å göra.
Resten av dagen ägnade jag å Daniel åt att gissa vikten på alla småsnipor vi fick upp, vinsten varje gång va en piggelin.
Tror jag gick igenom nästan alla beten jag hade med mig förutom bullarna, inget verkade fungera.
Framåt 14tiden så gav vi upp och gick skamset upp till Kicki och de andra som satt å fikade i solskenet.

En riktigt skön helge me lyxliv, men tyvärr ett skitfiske... får väl skylla på att någon solälskare har bättre kontakt me vädergudarna än jag.

• Comments(2)//fiske.makkes.se/#post122

2009-05-14

Maj 2009Posted by Makkes 2009-05-14 23:02:58

Fågelön
Sol
Storm/nordlig

Int så mycke å skriva idag... lite vatten i älven, men riktigt strömt ändå.

Tokblåste ordentligt, va stundtals svårt å stå upp i båten.

Både jag å Rödingen va på väg ur båten när ankaret släppte å sen högg fast igen... he tog som tvärstopp då.

Rödingen fick en gädda på kanske 2kg.

Jag kastade bort en bulle me tackel å tafs + att min amba-rulle bestämde sig för att just idag va en mycket bra dag att gå sönder.

Nu äre ba å hoppas att Jonas har nå reservdelar hemma på jobbet så jag kan få den fixad i morrn, behöver den i helgen då det bär av 4-5mil in i landet för ett hyffsat seriöst försök i en ny sjö i 2 dar.

Framhjulsdrivna bilar = dålig ide som dragbil till båttrailern.
Skottade upp 2 fiiiina spår i grusrampen där när vi sku ta upp båten.

Nu äre bara 2 veckor kvar tills samma tid förra året då denna kom upp.

Sova... skönt... nu... jag... ska... göra... trött... ZZZZzzzz............

• Comments(0)//fiske.makkes.se/#post121

2009-05-10

Maj 2009Posted by Makkes 2009-05-10 21:36:31

Västerfjärden
Sol
Blååååååst
6-12c i vattnet

Så... 3e dagen... sista dagen... idag va dagen då det skulle lossna, skulle vi lyckas vända trenden från fredan å lördan?

Idag fick vi med oss han me den gröna räsern, även kallad Rödingen.
Kanske skulle hans närvaro göra att gäddorna gav upp sin kamp mot oss och börja ta våra beten...

07.30 kom Micke å hämtade mig, sen iväg till Robert å hämta grejerna som vi lämnade där igår å sen till Ön för å hämta båten.
När jag å Micke kom fram till rampen så hade redan Robert å Rödingen lagt i Roberts båt, medan jag å Micke började greja med min så for dom ut och körde lite trolling i väntan på oss.
Första stoppet gav... 0... andra stoppet gav 0... 3 stoppet gav 0......................... så här fortsatt det ett bra tag.

Efter en liten paus för å lätta på trycket så åkte vi tillbaka en bit för å testa en kant me sten som gick från grunt till 3-4m djup.
Det här stället gav dagens första fiske, å de va Robert som tog den, hans första gädda på ca 6månader. Snabbt efter det så tog Rödingen en också, men sen va de som dött där.

Långt avstånd å kass kamera, är iaf en feeeet gädda, kommer inte ihåg va den vägde men de kan ni hitta på Roberts blogg + liiiite bättre foton.

Jag å Micke bestämde oss för att testa ett nytt ställe där vi tidigare har hört att det va plockat 150-200st gäddor på en tur, å det från en säker källa.
När vi kom dit så lyckades Micke knäcka ena åran när han skulle ro genom en liten passage me sten.

När vi väl kom på plats så ser vi att det är som ärtsoppa, 30-40cm siktdjup kanske.
Inte mycke å göra så vi började kasta av vart efter vi drev, å då de blåste rätt rejält så drev vi alldeles för fort så vi vart tvugna att använda ankaret. Men inte ens med det så kunde vi stå stilla, så hårt blåste det.
Nån timme senare på det stället så drar Micke sin första gädda för dagen, 2-3kg kanske.
Efter en matpaus så fortsatte vi det tröstlösa träskandet... skulle det aldrig lossna för oss?

Micke... alias Brax-ryck-fiskarn... lyckades idag igen kroka en brax på en jerk, 2.9kg.
Han ä som duktig på de...

Kring 30min senare så drar jag min första för dagen, en fin å fet gädda på 4.82kg.

Efter det så händer det inte så mycke mer än att (gissa vem) krokar en brax till, denna gång på en Wolfcreek.

Va bara att ge upp... det är nog för tidigt än för att gäddorna ska ha kommit igång å va på hugghumör.
3 dagars fiske, ca 30timmars fiske... på 100 fisketimmar så fick vi upp 12st gäddor.

Nu ska jag sova ett par dar innan det blir dags för en ny tur... undra vars man ska testa nästa gång
Någon som har ett hett tips?

• Comments(7)//fiske.makkes.se/#post120

2009-05-09

Maj 2009Posted by Makkes 2009-05-09 20:29:18

Ostnäs
Regn, regn å sen lite mer regn
Vind å ström som vände fram å tebaka till vindstilla

Ännu en dag me surfiske... int så mycke å skriva...

Va jag, Robert å Micke som va ut.

Resultat:

3st - 2st - 0st

Bilder hittar ni i vanlig ordning på Roberts fiskeblogg när han får ut dom.

fiskebloggen.rubbaderobert.se

Nu blire pizza å ladda för morgondagen.