Jakten på det Gröna Guldet.

Den Sista Färden

November 2009Posted by Makkes 2009-11-29 20:24:56

Först, klicka på denna länk å lyssna under tiden ni läser vidare.

------------------------------------------------------------------------------

Det var en gång 2 tappra å modiga krigare som en sista gång skulle ge sig ut i strid.

05.00 ringer klockan hos den första krigaren, han kämpar mot sömnens demoner som vill hålla honom kvar i sängen så länge det bara går, efter kort men intensiv strid kommer han upp och börjar göra sig i ordning för det stora slaget som skulle börja 2 timmar senare.

Efter att ha lyckats med en TTT så drar krigaren på sig sin rustning och packar sina vapen och ammunition, går ut till sin Suba och ställer sig å smeker den å drömmer sig bort... vaknar till nån min senare, vrider om nyckeln å börjar färden till den andre krigaren som idag ska åka med den första.

När han anländer dit så står krigaren nr2 redan färdig i sin rustning å bärande på alla vapen, redo för en lång å blodig kamp.
De åker bägge 2 iväg för att hämta deras Inka som under många bataljer tappert har tjänat och burit dom i framgång å motgång.
Idag krävdes det lite kärlek för att få Inka att blir på humör och följa med frivilligt ut i krig.

Nu börjar färden mot slagfältet, efter att ha lastat av Inka och låtit Yama dricka sig full så sätter de 2 krigarna sig i Inka och börjar göra iordning sina vapen, allting ska va redo och framme utifall det ska behövas.

Yama smeks igång med ett par drag och börjar tuffa ut mot första slaget, i sträng kyla och genom is tar dom sig så småningom fram, på plats tar dom upp sina vapen och kollar ut över slagfältet... dom hoppas bägge två på en seger idag.

De höjer sina vapen och avfyrar första salvan samtidigt...
Gång på gång avfyrar dom sina vapen... gång på gång... gång på gång.
Med värkande ryggar och handleder kämpar dom vidare under dagen mot de fruktansvärda demoner som under lång tid har hemsökt krigarna i deras drömmar.

Efter ett par timmars stridande så ser det mörkt ut för de två en gång så mäktiga krigarna, bägge 2 är svårt sårade och kan just så pass höja sina vapen, de håller nu bara stånd mot demonerna som hela tiden anfaller hårt och skoningslöst, och för varje anfallsvåg så blir de bara tröttare å tröttare.(Foto: Robert Fjällborg http://www.fjallfoto.se)

Dom inser att idag kommer dom inte att klara av att besegra demonerna, trots deras tappra och modiga försök så ser dom sig besegrade och säger åt Yama att vända om Inka, de börjar nu den tunga och skamfyllda hemfärden, hur ska de övriga i stammen ta att krigarna idag svek dom och förlorade slaget.

Nu är både Inka och Yama ompysslad och bortställda för ett uppehåll på 4-5månader innan kriget återigen börjar och de 2 krigarna med de övriga i stammen åter står ute på slagfältet och svingar sina vapen...

• Comments(5)//fiske.makkes.se/#post195

2009-11-21/22

November 2009Posted by Makkes 2009-11-22 18:33:25

Helgen börjar med att jag kliver upp klockan 04.00.
05.00 så kommer Torsten och vi börjar vår färd ne till Östhammar, där jag har pejlat in en bil på blocket som jag ska kolla på, säljaren har lovat mig att jag ska få komma å kolla på den ensam.

Vi är framma ca 12.00, efter att ha kollat på bilen i 1min så kommer det en köpare till, säljare (låt oss kalla honom Ful-Hasse) har helt uppenbart sett till att vi ska dyka upp samtidigt för att han ska trissa upp priset.
Bjuder det jag har tänkt men blir genast överbjuden, innan vi åker därifrån så kastar jag en förbannelse på bilen så att den kommer att rasa helt om 784mil.

Lätt irriterad å förbannad åker vi norrut igen, kommer på att jag har sett en bil på blocket (igen) som stog i Gävle, ringer bror min som får leta reda på tel.nr till firman.
Kommer fram efter ett tag, säljaren där säger då att dom just har stängt men att vi får komma å kolla på bilen om vi vill ändå.
Efter att ha kört fel ett par gånger så hittar vi tillslut dit.
30-40min senare och 11000kr prutat står jag (banken) som ägare till denna:Är hemma strax före 23.00, ställer väckarklockan på 05.30 och lägger mig.
06.30 så kommer Mats å hämtar mig då min bil fortfarande har sommardäcken på.
Efter att vi hämtat båten å Robert så rullar vi iväg ut mot vår vik som nu äntligen är isfri igen.
Vid 14-tiden så plockar vi ihop grejerna, resultat:
Robert fick en på ca kilot.
Mats fick 3st, men en av dom var en minusgädda så han hamnar på 2st.
Jag fick endast ett enda hugg på hela dagen vilket resulterar i en (1) minusgädda, så jag slutar på -1st fångad idag.

Gonatt....

• Comments(4)//fiske.makkes.se/#post194

2009-11-15

November 2009Posted by Makkes 2009-11-15 17:02:55

6-10m/s sydöstlig vind
0.1-0.5c i vattnet
Ett par plus i luften
Regn hela dagen

Prexis hemkommen från söndagens tur.

Robert va mitt sällskap idag, hämtade upp han 05.30 å sen båten, när vi skulle lägga i båten så upptäcker Robert att det är punka på ena däcket på trailern, tur man har en lätt båt.
Har regnat exakt hela dagen å blåst upp mot 10m/s sydöstliga vindar.
(tur man har flytoverall)
Åkte ut medans de va mörkt (06.00), vilket visade sig va ett misstag, flöt omkring en hel del isflak som va rätt svåra å se i mörkret, klonkade fint i alubåten när man gick på dom.
Fisket gick bra, iaf om vi räknar antalet, blev 80st +.
Dock ingen storlek å tala om tyvärr, 3st över 5kg, de flesta kring 2-3kg, snitt på kanske 1.5-2kg.
Men vi fick ju träna på mothuggen iaf, otroligt fin kondition på dom, feta å runda.
En gädda högg så brutalt så den han svälja hela bakre kroken så bara öglan på kroken stack upp ur svalget, blev middag åt grannen min de.

Nu ska jag äta middag å sen sova.

• Comments(1)//fiske.makkes.se/#post193

2009-11-08

November 2009Posted by Makkes 2009-11-08 20:30:43

Tjock dimma
Spegelblankt
2c i vattnet å ett par i luften

Jag, Micke i Mats tog en tur ut idag för å se om vi me lite tur kunde lura upp nå gäddor.

Båten va i vattnet kring 06.45 å vi började sakta puttra ut mot vår spot.

Enligt väderprognosen så sku vi få iaf 2-3m/s sydlig vind, va inte en krusning på vattnet ens under hela dan... tungt.

Bara å nöta på... å nöta... å nöta.........

Jag va INTE iform idag, kände fortfarande av ryggen rätt ordentligt, så jag tog de lugnt å testade lite olika beten å nya spöt.

Micke drog snabbt ifrån med sin smygkinky rosa The Wolf, gick rätt ok å för Mats.

Vart lite drygt 40st i båten idag, Micke hade dryga 20-25st, Mats 11-12 å jag 7-8st.

Va en skön dag, varmt, men tyvärr så va de lite trögt, men de berodde nog till största delen på avsaknaden av vind å den toktjocka dimman som bara blev värre vartefter dagen gick.

På hemvägen tog soppan slut å Mats fick äran att ro oss hem.

Vädret ser rätt lovande ut för nästa helg, så me en massa tur så kanske det går att fiska då också...

• Comments(6)//fiske.makkes.se/#post192

2009-11-07

November 2009Posted by Makkes 2009-11-07 06:48:16

• Comments(2)//fiske.makkes.se/#post191

2009-11-01

November 2009Posted by Makkes 2009-11-01 19:26:20

Molnigt
Sydvästlig vind
Ca 2.4c i vattnet (1c varmare än igår)
Ett par plus i luften

Dag 2 i älven.

For ut me Robert idag å, vi fick också med oss Stor-Gäddmagneten-Mats (han va me när jag tog min på 11.90).

Samma ställe som igår, hoppades på att vi skulle få lite större än igår då snittet låg på knappa 2kg.
Fick i båten när de började ljusna, å började transportera oss till där vi fick de flesta igår.
Gjorde ett par kast på vägen men körde rätt snabbt vidare.
Vid första ankringen så började det smälla på direkt, Mats tog 2 snabba... Robert 3st direkt... jag låg nu efter.
Byte av jerk å så kom jag igång också, va rätt snabbt ikapp Robert å sen drog vi iväg från Mats, högg mest hela tiden, slackhugg, stenhårda hugg, seeeeghugg.6.80kg gädda felkrokad.

Jag å Robert va snart uppe i lite drygt 20st, Robert hade 2-3mer än mig (som igår), vid 25st gäddor så gav min rygg helt upp å jag fick ge upp å lämna WO till Robert, 3-4kast å vila 10min... 3-4kast å vila 10min... de gjorde att jag snabbt hamnade efter Robert som drog ifrån.

Fick rätt fina bitar idag, betydligt bättre snitt än igår, nog kring 3kg idag... eller lite mindre.
Ca 10st över 5kg å 4st över 6kg, topp på 6.82 som Mats stod för, min största blev 6.52kg.
Robert: 55st
Jag: 35st
Mats: 25st
Totalt: 115st i båten idag.Gädda nr100.

Nytt båtrekord... va en riktigt kul dag... synd bara att ryggen inte pallade för mer, då hade jag gett Robert en match. 2-3 gånger så drillade vi fiska alla 3 samtidigt, trippelhugg.Int så litet huggmärke på den här gäddan, visar höger/vänster sida på samma fisk.

96st igår, 115st idag... 211st på 2 dagars fiske, första gången för mig att vi får så många.

Blir ev. en tur imorrn med Blaze, får se, hänger på om vi får tag på en bil eller inte.
Nu middag... levt på en dricka å ett par bitar choklad idag, man hinner inte äta sånna här dagar.

(Foto: Robert Fjällborg http://www.fjallfoto.se)